مصاحبه اختصاصی کارشناسان امروز با امیرسقراط نظمی، رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان غربی
- شناسه خبر: 3964
- تاریخ و زمان ارسال: 20 آذر 1404 ساعت 21:22
- بازدید : 101
- نویسنده: کارشناسان امروز.

در مصاحبه «کارشناسان امروز» با امیر سقراط نظمی، رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان غربی، جزئیات مهمی درباره عملکرد سامانه ملی ارجاع کارشناسی «۲۰۲۰»، چالشهای فنی آن، راهکارهای اصلاحی و همچنین استراتژیهای روابط عمومی این کانون مطرح شد. نظمی در این مصاحبه از عدالتمحور بودن سامانه سخن میگوید، اما در کنار آن از مشکلات جدی، هزینههای بالا، ضعف در ارجاع بومی و نیاز به بازطراحی برخی فرایندهای کلیدی نیز پرده برمیدارد.
- ارزیابی شما از همکاری و همگامی کانون آذربایجان غربی با سامانه ملی «۲۰۲۰» در زمینه ارجاع کارشناسی چیست؟ آیا تمام فرآیندهای ارجاع و مالی از طریق این سامانه انجام میشود؟
کارکنان ستادی کانون در رابطه با سامانه ۲۰۲۰ از روحیه پاسخگویی بالایی برخوردار هستند و تاکنون برای رفع مشکلات، تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند. در موارد نادر که سامانه دچار مشکل میشود، فرآیندهای ارجاع بهصورت دستی انجام میگیرد.
- از نگاه شما مهمترین نقاط قوت و ضعف سامانه ۲۰۲۰ چیست؟ آیا این نواقص موجب کندی یا اطاله دادرسی شده است؟
از نقاط قوت سامانه ۲۰۲۰ میتوان به عدالتمحور بودن آن اشاره کرد. با این حال، این سامانه برای کارشناسان قدیمی چندان کارپسند نیست و آنان بعضاً در استفاده از آن دچار مشکل میشوند.
از جمله نقاط ضعف سامانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• محدودیت ارجاع برای کارمندان ادارات
• ارجاع به کارشناسانی که در مرخصی هستند
• ارجاع به کارشناسان دارای محدودیت ارجاع یا محرومیت
• رندوم نبودن ارجاع
همچنین در مواقعی که کارشناس نسبت به پیامک دریافتی بیتوجه است و ۷۲ ساعت سپری میشود، لینک ارجاع منقضی شده و فرد یا ارگان درخواستکننده دچار مشکل میشود. در این شرایط امکان انتخاب کارشناس جایگزین وجود ندارد و همین امر موجب اطاله روند کارشناسی میشود.
- در صورت مشاهده کاستیها، چه پیشنهادهای اصلاحی یا فنی از سوی کانون آذربایجان غربی ارائه شده است؟
با توجه به هزینه بالای ایاب و ذهاب در شرایطی که نیاز است کارشناس از مرکز استان به سایر شهرستانها عزیمت کند، پیشنهاد میشود تا حد امکان برای کارشناسیهای شهرستان از کارشناس بومی استفاده شود. همچنین پیشنهاد میشود لینک پرداخت برای مراجعین ایجاد گردد.
- فعالیت پویا در روابط عمومی یکی از ویژگیهای کانون آذربایجان غربی است. چه استراتژی مشخصی باعث شکلگیری تصویر مثبت از کانون در افکار عمومی شده است؟
یکی از نقاط قوت کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، عملکرد مؤثر در حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی است. ایجاد پلتفرمهای اطلاعرسانی در پیامرسانهای ایتا، تلگرام و اینستاگرام و همچنین سایت کانون و سامانه پیامکی، از اقدامات مهم برای اطلاعرسانی سریع و مناسب است.
کانون تاکنون دو شماره مجله تحت عنوان «پیام کارشناس» منتشر کرده و همچنین مجوز نشر کتاب با عنوان «نشر کارشناس» اخذ شده است که تاکنون ده جلد کتاب کارشناسی منتشر شده است.
ارتباط نزدیک با تمامی ادارات، ارگانهای دولتی، نیمهدولتی، هلدینگها و شرکتهای بزرگ و نیز پیشنهاد اختصاص کرسی در شورای اداری استان به استاندار آذربایجان غربی، موجب ایجاد چهرهای مثبت و فعال از کانون در سطح ادارات استان شده است. علاوه بر این، کانون در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز در امور خیریه و مشارکتهای فرهنگی و اجتماعی حضور فعال و چشمگیری دارد.
- روابط عمومی کانون برای ارتقای شفافیت و تقویت اعتماد عمومی چه اقداماتی انجام داده است؟
ایجاد ارتباط صمیمی با فعالان اطلاعرسانی، خبرنگاران و رسانههای استان کمک زیادی به اطلاعرسانیهای عمومی کانون، از جمله آگهیهای آزمون و خدمات عمومی کانون، داشته است.
- برای تقویت این تصویر مثبت، چه برنامههای جدیدی در حوزه رسانه و تولید محتوای تخصصی در دستور کار دارید؟
بهرهگیری از ابزارهای تولید محتوا نظیر موشنگرافی، اینفوگرافی، فوتوتیتر و ساخت ویدئوهای تخصصی درباره رسالت، فعالیتها و وظایف کانون و همچنین انتشار گسترده در پلتفرمهای اطلاعرسانی کانون و ظرفیت رسانههای استان، همواره کانون را بهعنوان مجموعهای فعال و پویا معرفی کرده است.






